Alla inlägg under maj 2008

Av Peter - 17 maj 2008 16:05

  • Ta bilen till jobbet
  • Ta blilen till dagis
  • Ta bilen dom 500 metrarna ner till affärerna
  • Ta bilen dom 200 metrarna till svärföräldrarna
  • Inte klippa gräset med motorgräsklippare


om dom dubblade bensinpriset... Jag bor på en sån liten ort och så centralt så jag kan använda cykel eller apostlahästarna vart jag än ska, och det borde man ju göra ändå, för bensinen är ju inte billig nu heller. Men så blir det nog inte, för sedan 90-talet har bensinförbrukningen minskat, den tunga trafiken står för all ökning av utsläppen, och den går inte på bensin utan diesel, gör nåt åt den istället, frakta på tåg i så stor utsträckning som möjligt, så skulle utsläppen minska betydligt och vi skulle få mer framkommliga vägar...


Blir det så att priset fördubblas ändå så får dom se till att kollektivtrafiken utökas, om man nu har råd att åka med den då...  Jag vill t ex kunna åka tåg in till Gävle på en hockeymatch, och kunna ta tåg hem igen, det går ju liksom inte nu för tiden... Man kan ju i och för sig åka med den där "Brynäsbussen", men då är man ju låst till deras avgångstider och man kan inte åka in tidigare och gå på krogen, eller stanna kvar efteråt t ex... Eller så kan staten lämna bidrag så man kan bygga om sina bilar till att gå på etanol, ja, till dom som inte redan har etanolbilar då... 27 kronor det är dyrare än man klarar av... 1600 för en full tank, 3200 i månaden. 38400 kronor om året... Ungefär...


Av Peter - 17 maj 2008 11:00

TV 4 och Fotbollsförbundet till den strålande idén att försöka ge Svenska Cupen mer status och större publikintresse genom att lägga en cuphelg i Gävle... Matchen igår mellan Elfsborg - Örebro blev ju knappast en publiksucce (375 personer), och matcherna idag och imorgon kommer väl inte heller att dra några större publikmassor. Vad hade idékläckarna räknat med? Att gävleborna skulle gå man ur huse för att se på Valsta Syrianska - Helsingborg klockan sju en lördagkväll? Gefle IF är redan utslaget och inte med i helgen, men även om dom varit kvar så hade dom ju ändå spelat en match som gävlebor kanske offrat sig för, men det hade knappast blivit publkrekord på Strömvallen. Dessutom är det svinkallt ute, lika kallt som Svenska Cupen, inte ens svärfar som är en inbiten Elfsborgssupporter tog chansen igår att se favoritlaget i Svenska Cupen, trots att dom spelade så pass nära... Jag tycker riktigt synd om Valsta Syrianska som hade hemmamatch, men blev förvisade till att spela i Gävle. Hemma hade dom säkert fått flera tusen personer och ett fint tillskott till klubbkassan, men av det blir det ingenting nu, jag förstår att dom är förbannade på idioterna som kommit på den briljanta idén med cuphelgen... TV 4 och Fotbollsförbundet borde ta mig fan få betala för publikbortfallet för dom drabbade klubbarna...

Av Peter - 17 maj 2008 09:44

..med snö! Ropade Oskar glatt i morse när han tittade ut genom fönstret.. Vadå..? tänkte jag och kikade ut jag med, och där utanför sinlgade snöflingorna ner med ett hånflin mot den fina våren vi hade för bara några dagar sedan. Men låt dom hånflina, dom överlever inte särskilt länge efter landningen, dom försvinner som tur är i en blöt fläck så fort dom når marken, och tur är väl det. Nu hoppas jag bara att värmen kommer tillbaka igen. Illa kvickt!

Av Peter - 16 maj 2008 22:27

Humor på ett stuprör i Uppsala

Av Peter - 15 maj 2008 19:56

Såg nyss på Rapport om något försök med att lägga undan mobilen i en hel vecka... Försökspersonerna hade klarat det i alla fall, fast dom fick planera dagen bättre och så hälsade dom på varandra mer...  Men utan mobilen i en HEL vecka, hur skulle det gå till..? Jag tänker nog inte ens prova, kanske ett par timmar då..

Av Peter - 15 maj 2008 15:59

Jag hade nästan förträngt att det var ett hockey-vm i år... Men man har väl nästan inte kunnat undvika det, det är ju otroligt upphausat i media... "Äntligen går vm i Kanada, mer proffs än någonsin finns med", jo tjena, den ena efter den andra tackade ju nej till tre kronor i alla fall. Igår kväll såg jag i alla fall min första period i VM, den sista mellan Tjeckerna och Sverige, plus en förlängning. Det var bra att Tre Kronor vann, men ack så tråkigt det är med hockey, speciellt när VM går varje år... Nä, tacka vet jag fotbolls-vm/em, ett jättestort mästerskap var fjärde år, och ett lite mindre stort, men avsevärt större än ett hockey-vm, vart fjärde år det också. Kanske skulle hockey-vm också bli lite intressantare om det gick vart fjärde år, eller åtminstone vart annat.. Inte vet jag, men jag måste väl se matchen nu imorgon i alla fall, det är ju trots allt semifinal, och sen blir det väl bronsmatch också skulle jag tro, men den hoppar jag över.

Av Peter - 14 maj 2008 14:57

Ja, äntligen är man ledig igen, det är bland det bästa med jobbet, förutom löningarna, att man blir ledig hyfsat länge emellanåt. Jag gillar det. Dom här två nätterna man avslutat perioden med har varit olidliga som sagt, men jag överlevde dom i alla fall. Jag skrev en blogg inatt på jobbet, som inte blev publicerad, det gick inte att få kontakt med databasen då jag skulle spara inlägget. Typiskt, men det är ofta så på nätterna har jag märkt...


Och så har EM-truppen presenterats också, och den kan man ju alltid ha synpunkter på. Henke Larsson tackade ja och blir med, det tycker jag är kanonbra, men sedan kan man ju tycka att kanske Markus Berg skulle vart med istället för vissa andra anfallare. Berg har ju gjort en kanosäsong i Holland, och man tycker att han borde få en plats istället för någon av Allbäck, Elmander eller Rosenberg, Zlatan och Henke är väl givna, men annars tycker jag Lagerbäck måste våga någongång. Ett ganska väntat lag blev det ju, men jag har inga större förhoppningar på laget. Målvakterna är mest orolig över... Låt Rami Shaban har inte imponerat i Hammarby, Isaksson gjorde ju ingen succe när han fick chansen i sista matchen i Premiere League, åtta inläppta mål är anleding till stor oro. Wiland däremot imponerade stort mot Blåvitt sist. Han borde vara första målis, för håller man nollan mot svenska mästarna är man riktigt bra. Jag ser fram emot EM, trots att England inte är med i år...

Av Peter - 13 maj 2008 12:26

Ett är gjort ett är kvar, sen är jag ledig. Natten som gick var nog bland det jävligaste jag varit med om. Trött som, jag vet inte vad, och så var man avbytare mellan tre isoleringsceller. Det känns nästan så, jag ogillar att vara avbytare så till den milda grad att jag funderar allvarligt på att ta ut föräldrardagar varje gång vi ska vara på den där sidan av fabriken. Det är ett pissjobb utan dess lika, speciellt på nattskiften, jag kan stå ut hjälpligt på dagtid, men inte på nätterna... Snack om att ta ett felbeslut när jag sa att jag kunde gå avbytare... Jag kan inte det.


Natt skiftet blev ju inte bättre av att Blåvitt spelade som arslen igår heller. Stryk med 0-3 på konstgräset i Borås. Varför har man konstgräs i Borås? Nu är det EM-uppehåll, 19 matcher återstår sedan, och till hösten står dom väl där igen ändå, högst upp på prispallen. Jag kan trösta mig med det dom här dagarna. 

Ovido - Quiz & Flashcards