Alla inlägg under juni 2008

Av Peter - 30 juni 2008 12:35

Sju skift kvar till semestern. Perioden börjar på fredag förmiddag så jag har en välförtjänt ledighet för tillfället. Nattskiftet var slitsamt. Det tog t ex fem timmar att titta igenom en film... Sommarjobbarna gick hem vid två för att få lite längre ledighet innan dom börjar sitt nya äventyr helt för sig själv på onsdag. Fan vet hur det går...


Jag glömde ju berätta om ett annat äventyr, det efter peace & love. Jag såg i tidningen att Perssons Pack skulle spela i Ockelbo på marknaden, jag visade Oskar att Persson skulle komma och frågade om vi skulle åka och kika. JAAA! svarade sonen som tycker att deras "Rulla på" är världens bästa låt. -Spelar dom rulla på..? - Kanske sa jag. Men på lördagmorgon var jag i det tillståndet att jag hoppades på att han glömt bort det hela, men det hade han inte så det var bara att åka iväg till marknaden i Ockelbo. Det var grymt mycket folk på sjävla marknaden, men vi höll till vid tivolit och åkte lite karuseller medans vi väntade på Packet. Bandet klev på och han som presenterade bandet sa att Perssons saknades men dom skulle börja ändå, och dom började instrumentalt och Oskar frågade; -Kommer Persson snart.. Och det gjorde han och Oskar blev lycklig. Dansade med och sjöng till och med med i en del låtar han kände igen. Packet var bra som vanligt och Persson är cool, men dom spelade inte "Rulla på", men Oskar var nöjd ändå tror jag. Han berättade för sin mormor igår när dom kom hit med grejer dom handlat åt oss; -Vi tittade på Perssons Pack. Ute. Dom spelade inte Rulla På, vaa faaaan... 


Och grattis Spanien till EM-Guldet i fotboll. En seger för fotbollen, jag såg bara första halvlek innan fabriken kallade, men jag fick ju se avgörandet åtminstone. 

Av Peter - 29 juni 2008 12:36

Stefan Sundström, jag och Steffes fru Karin Rehnberg. Foto: Magnus Thorn (tror jag)


Vi var förväntansfulla och glada när vi kom till tågstationen i förrgår för att ta tåget till Borlänge, men medans jag väntade på att brorsan stökade i bilen kom jag på att; fan, jag har glömt biljetten till Peace & Love hemma... 10 minuter kvar till tåget gick kastade vi oss in i bilen igen, och hade polisen varit aktiv i våran by så hade brorsans körkort rykt all världens väg. Vi hann med några sekunder till godo slänga oss på tåget när biljetten var hämtat och vi kunde andas ut igen. Framme i Borlänge tog vi taxi till Kupolen för att kika lite på Stefan Sundström som spelade där då, vi hann höra tre låtar... Sen gick vi tillbaka till festivalen, det var liksom inte längre än så. Väl där hörde vi lite på Miss Li innan vi blev rånade på en pub... 62:- för en jävla öl... Inte undra på att pubarna var glest befolkade trots att det var så mycket folk på festivalen.


Sedan började festivalen på riktigt, Mikael Wiehe och Ebba Forsberg spelade sina tolkningar av Bob Dylan, och det var väl så där... Efter det stegade vi iväg för att se Steffe igen och det blev en spelning att minnas, han började själv och slutade med hela familjen och Fjodor på scen. "En näve näring" lyftes till oanade höjder där han sjöng duett med sin dotter Vanja, tårkanalerna var översvämmade, sen jag gick jag runt och berättade att jag just bevittnat Sundströms bästa spelning, och med den känslan efteråt blev jag oerhört förvånad när någon fjant på Falukuriren sågade honom vid fotknölarna... Här är den artikeln... Han klankar ner på allt som ÄR Stefan Sundström och borde ha en smäll på käften...


Lite Eldkvarn hann vi också med innan det var dags för mannen vi åkte hit för. Thåström. Nästan akustisk. Det började otroligt segt men spelningen växte och nådde sådana höjder bara en spelning med Thåström kan göra. Roligast var när han började sjunga "Die Mauer", eller han sa bara HALT, och publiken var inte sen att haka på och fortsatte sjunga, och Thåström upptäckte att han börjat på fel låt, men det visade sig att det inte var det lättaste att få stopp på publiken... Jag hoppas han förlänger turnén eller kör en höstturné så man får se honom igen. Han är ändå sveriges genom tiderna bästa rockartist.


Sex Pistols... Ja, det är inte 77 längre, men det var kul att se dom ändå. Rotten är ju som han är och vi fick till och med se hans stjärt. Musik spelade dom också och det var hyfsat bra och vid extranumren var det riktigt jävla bra. "God save the queen" och "Anarchy in the UK" var fantastiska.


Vi avslutade kvällen med The Waterboys. Dom var bra som vanligt, men publiken fanns inte där, och dom få som var där var sorgligt oengagerade. Mike Scott levererade, kanske inte vad man förväntat sig i låtväg, men vattenpojkarna var bra. Synd att dom spelade samtidigt som Kent annars kanske dom haft fler åskådare, men i sverige måste man ju bara se Kent av någon anledning....


Om festivalen är samma vecka nästa år är jag ledig och då blir det en tredagarsbiljett, och om Kopp åker fram och tillbaka då också åker jag med honom :)

Av Peter - 27 juni 2008 10:05

Snart åker vi, men i förrgår var vi i Furuviksparken med kompisar och deras barn. En kul dag på alla sätt, men parken är lite sämre än Eskilstunas Parken Zoo, i alla fall för Oskar, där fick han ju åtminstone åka en del karuseller alldeles själv, men inte i Furuvik, där måste vi föräldrar åka med på nästan allt, men det gick ju det med, det var roligt. Nästa år får han åka själv i alla fall... Största intrycket på Oskar gjorde nog den där sköldpaddan som låg ivägen för oss när vi skulle gå ut ur regnskogen, den låg så illa till att vi inte kunde öppna dörren och komma ut... Det är det han pratar om.


Men snart åker brorsan och jag till Borlänge. Vi ska på Peace & Love festivalen. Thåström gör ju en av fyra spelningar där och då måste man ju dit. På köpet kan vi se Stefan Sundström, Eldkvarn, Sex Pistols, Hellacopters och The Waterboys. Kent kan vi inte se för dom spelar samtidigt som Waterboys... Det blir en kul dag och natt. 

Av Peter - 26 juni 2008 08:16

Fick en utmaning från Rosa, och här kommer den.


Svara på alla frågor.

Välj ut sex personer som du vill ska svara och utmana dom i deras bloggar, be dom läsa din.

Låt personen som utmanade dig veta när du svarat på utmaningen.


Lista - Torsdag

  • Åka till Sandviken för hjärtkontroll
  • Kika in på ÖB på vägen hem
  • Jobba
  • Kolla andra halvlek på EM-Semin
  • Sova

Vad gjorde du för tio år sedan?

Jobbade på samma ställe som nu, och det var nog den sommaren vi åkte till Skiathos, en härlig grekisk ö jag gärna åker tillbaka till.


Ställen du bott på?

Lillån, Västerhöjden, Silverdalen, Västerhöjden igen, Silverdalen igen, Rönningen, Berget, Hammardammen och Berget igen...


Fem saker du skulle göra om du var biljonär?

  • Bygga upp en modern fotbollsarena på stålringen, köpa ihop ett lag som skulle dominera allsvenskan och europa.
  • Bygga ett större hus att bo i
  • Uppdatera kamerautrustning till modell värst
  • Köpa ett par riktiga bilar
  • Ge Oskar allt han pekar på

Personer du vill veta mer om, men bara om dom vill och orkar.

Cammo, Amazonen, Tess, Tvärslå, Madonnan och Brorsan




Av Peter - 24 juni 2008 23:31

Uppehållet i fotbolls-em blev för svårt att uthärda, jag blev tvungen att gå ner på Stålringen och kika på vårt lag i div 4. Det var typ jättemånga år sedan jag såg en seriematch i fotboll med ortens a-lag... Egentligen gick jag ner för att se våran sommarjobbare spela, styrelsen från klubben kom ner på jobbet igår och ville att han skulle spela dom tre sista matcherna före sommaruppehållet, allt för att försöka kravla sig upp från sista platsen i serien. HAIF saknade inte chanser kan jag säga, och gör man inte mål på såna där lägen dom hade då blir det svårt att kravla sig nånstans. Dom fick stryk, 0-1, idag med, mot Stensätra. Dino Söderholm avgjorde för bortalaget, men jag gillar bra mycket mer att se honom i SAIK-tröjan på vintrarna, och han är bra mycket bättre på bandy än fotboll också kan jag tala om. Så där är det i fotboll, bästa laget vinner inte alltid, men frågan är om HAIF är bra eller inte. Förmodligen inte eftersom dom ligger där dom ligger, en tabell ljuger aldrig.


Efter matchen åkte jag hem och tittade på film. Arn - Tempelriddaren. Det var kanonbra, tycker jag då. Se den om ni har möjlighet. Själv ska jag gå och sova och imorgon blir det en utflykt till Furuviksparken, då ska jag försöka få en större orm runt halsen, än den på Parken Zoo i Eskilstuna.. 

Av Peter - 23 juni 2008 16:56

Angående upptäckten på Oskars hals och krypandet på min kropp igår, så läser man det här idag... Fästingen är farligare än björn och varg i Finland och den där farliga lilla saken kommer säkerligen hit också. Finns det inget bekämpningsmedel mot dom där odjuren..? Fan, kan det inte bli vinter snart..?

Av Peter - 23 juni 2008 16:42

Det är skönt att man slipper titta på fotboll idag. Då kan man gå och lägga sig i tid istället och kanske vara pigg imorgon. Fotbolls-em tar kål på mig. Många bra matcher har vi fått sett i alla fall, framförallt nu i kvartsfinalerna, om man räknar bort den jag såg igår som var en av dom tråkigaste matcherna jag sett på år och dar. Holland - Ryssland var en riktig höjdare, där jag trodde och hoppades att Holland skulle vinna, men ryssarna var så fruktansvärt bra att mina sympatier hamnade hos dom till slut, och nu hoppas jag dom vinner hela em. Fast nu hinner inte jag se så mycket mer av matcherna, en halvlek på varje match som är kvar, arbetet kommer ivägen...

Av Peter - 22 juni 2008 20:29

Fästingar, varför finns dom egentligen, och är dom bra för någon, eller något? Vi hittade en på Oskar i dag, på halsen satt den. Inte fick vi bort den heller så vi åkte ner till min moster som tog fram sin fästingplockare och tog bort odjuret som bitit sig fast i halsen på Oskar. Går det inte att bespruta bort dom där jävla djuren? Jag skiter i om andra insekter och djur stryker med på en gång, bara man blir av med dom där fästingarna. Nu för tiden kan man ju få blödarsjuka av dom också. Hur kul är det? För tillfället kryper det och kliar på hela kroppen på mig också, och jag kom just på att jag gillar vintern och kylan bra mycket bättre än sommaren...

Ovido - Quiz & Flashcards