Alla inlägg den 10 augusti 2008

Av Peter - 10 augusti 2008 11:37

Då har Sverige tagit sin första OS-medalj, ett silver för Emma Johansson i cykel. Härligt värre, jag stod upp framför tv:n och skrek som en galning för att få fram henne till guld, det var nära, men va fan, ett silver var väl en liten sräll av henne det med. Jag visste inte att hon fanns förrän jag slog på tv:n och såg att hon var med i den stora klungan med 5 mil kvar till mål. Jag hade ju räknat med den andra, Ljungskog, att hon kanske skulle ha medaljchans, men så kommer det en för mig helt okänd tjej och tar silver. Härligt. Mera medaljer vill vi ha!

Av Peter - 10 augusti 2008 09:10

Jag menar inte IFK:s insats mot Örebro igår, utan vi var ju och prövade våran whisky vid Bodås Gruvlager. 2 cl var hade vi tagit ur vår tunna för att se, smaka och bedöma och vi blev alla positivt överraskade, tror jag.. Spriten hade fått en fin gyllengul färg och såg ut som riktig whisky. Alkoholhalten låg på 58,6% efter 470 dagar i tunnan. Lite spritigt smakade den naturligtvis, men man kunde även känna doft och smak av vanilj, och eftersmaken var lite fruktig sådär... Den kommer nog att bli bra så småningom om den fortsätter att utvecklas så där, men sånt vet man ju inte.


Nu är man ju ingen provningsexpert, sånt måste man väl lära sig för att kunna bedöma exakt hur det smakar, vi fick ett papper som vi själva skulle betygsätta olika smaker och känslor... Hur lätt är det? Nasal Effekt, Finkel, Blommig, Fruktig, Trä, Oljig, Svavel och Munkänsla, det var grejerna man kunde sätta betyg på så gott man kunde i alla fall.


Nästa år provar vi igen och åker ner i bergrummet där faten ligger lagrade, man får höra samma saker varje gång, men det är klart värt att åka ner och gå in i ett lagringsrum, det doftar fantastiskt bra där nere och bara att få stå där och dra i sig av "änglarnas andel" gör att man åker ner fast man egentligen inte behöver.. Om knappt två år får vi börja buteljera, och vi tar nog ut några flaskor då och låter resten ligga kvar i fatet några år till, men dom rekomenderar att man tar ut allt efter högst sex år, för spriten tar mycket smak av träet och alkoholhalten sjunker väldigt mycket sedan, men man bestämmer helt själv, vi smakar ju vi märker väl när det är dags att tömma fatet...

Ovido - Quiz & Flashcards