Direktlänk till inlägg 30 oktober 2008

Ve och Fasa!

Av Peter - 30 oktober 2008 18:45

Jag har ögoninflammation, men det var väl inte det jag tänkte skriva om direkt... Jag har suttit och läst lite bloggar som jag ramlade över på AB, folk som är upproriska över att Länsförsäkringar har skickat strumpor som present till sina barnförsäkringstagare... Rosa till flickor, blå till pojkar. Det verkar som detta är en stor skandal i landet, LF delar redan från början in dom små liven i könsfack, där killar skall vara killar och tjejer tjejer. Eller nåt. Jag vet inte, men själv skulle jag knappast ens höja på ögonbrynen eller bry mig det minsta ifall det ramlade ner ett par blå sockor till Oskar i postlådan, jag skulle nog bara vara tacksam över gåvan, precis så där som jag är när jag får en rutten penna i nåt kuvert med reklam för tidningar eller nåt. Många vill ha ett könlöst samhälle, och våran komun ligger långt fram där, i alla fall på vissa daghem så måste t ex killar leka med typiska "tjejleksaker", och tvärtom. Det är väl bra i och för sig.


Oskar har lekt med dockor och andra "tjejiga" grejer, det är inte så att vi puschat honom till det, han har gjort det av egen vilja helt enkelt, ganska omedveten om att det är just på det viset, han har fått välja själv, men ju äldre han blivit desto mer leker han med "pojkleksaker" och är väl medveten om att han är just en pojke. "Pojkar har snopp, det har inte tjejer". När jag hämtar honom på dagis sitter han för det mesta och leker med bilar, eller riddarborgar och riddare. Ganska killigt kan man ju säga...


En del talar ju inte ens om för vänner och bekanta vad det blev för kön på barnet, utan säger bara att det blev en barn. Ja men för fan, det vet väl alla att det blev ett barn, man skulle ju bli ganska förvånad om ett par fick valpar... Frågar någon om vad det blev så är det väl inte så himla farligt att bara säga det. Det skulle aldrig falla mig in att undanhålla nyheten för folk, vill dom veta så får dom naturligtvis det. För min del tycker jag tjejer ska få vara tjejer och killar ska få vara killar, det är väl bättre att engagera sig stort i att försöka få bort löneskillnader mellan män och kvinnor. Lika lön för lika arbete. Som ett exempel bara... 

 
 
Ingen bild

Cammo

30 oktober 2008 21:21

Hhha, kan tänka mig at LinaLena är i uppror nu, har du nånsin diskuterat denna fråga med henne???

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter - 10 december 2008 09:27

Det här blir det sista inlägget på den här bloggen, jag flyttar hit; http://petersbloggerier.blogspot.com och fortsätter som om ingenting har hänt. Jag trivs bättre där borta liksom. Jag ber om ursäkt till alla som läser här ifall det ställer till li...

Av Peter - 9 december 2008 11:28

Matchen igår alltså... Jag som hade satsat pengar på att Brynäs skulle vinna borta mot Frölunda, men matchen hinner knappt komma igång innan BIF ligger under med 3-0... Brynäs var nästan lika dåliga som domaren, men BIF repade sig lite, det gjorde in...

Av Peter - 8 december 2008 18:38

Måndag. Måndagar brukar ju inte vara några höjdardagar och det har den här måndagen inte varit heller. Det har inte hänt nåt särskilt spännande. Vi var ute och med Oskar så han skulle få åka lite skidor, men det gick inte så bra... Skidorna "vickade"...

Av Peter - 7 december 2008 21:24

Jo, det blev en sväng till Furuviksparken idag. Oskar ville träffa tomten så vi åkte dit och kikade på julmarknaden. Sonen fick träffa tomten och sitta i knä på honom, och naturligtvis strejkade min kamera, det fanns inget objektiv monterat stod på d...

Av Peter - 7 december 2008 10:12

Vi kanske åker till Furuviksparken på julmarknad idag. Vi har inte bestämt oss än, men det verkar som om det skulle vara sista chansen före jul nu... Oskar och hans mamma är på simhallen och minisimmet för sista gången den här terminen, jag stannade ...

Ovido - Quiz & Flashcards